واریکوسل گرید 2
نوشته شده توسط : سحر

واریکوسل درجه 2
واریکوسل درجه 2 نوعی واریکوسل است که از نظر شدت بین واریکوسل درجه 1 تا 3 قرار می گیرد. واریکوسل به صورت وریدهای بزرگ در کیسه بیضه ظاهر می شود. این رگ ها معمولاً طبیعی نیستند ، اما در واریکوسل درجه 2 مانند برآمدگی وریدی بالای بیضه بدون مانور والسالوا و هنگام بررسی بیضه ها احساس می شود.
علائم واریکوسل درجه 2
این عارضه علائم خاصی ندارد و به ندرت دردناک است و می تواند در طول روز با انجام فعالیت های خاص بدتر شود. اما اگر دراز بکشید و به پشت بخوابید ، درد از بین می رود. این روند می تواند در طول زمان بزرگتر و مهمتر شود.
به طور کلی ، واریکوسل می تواند در 15 درصد از نوجوانان رخ دهد. علت این بیماری این است که باید دریچه هایی در وریدهای بیضه ایجاد شود که به عنوان مجرای یک طرفه برای خون گیری از اندام عمل می کند. اگر تشکیل این دریچه ها معیوب باشد یا تشکیل نشود ، خون به درستی از اندام خارج نمی شود. بیضه ها باید بین 2 تا 4 درجه سانتیگراد (در زیر شکم) کار کنند تا منی خوب تولید شود. وقتی خون از بیضه خارج می شود ، خون راکد می شود و اختلاف دمای خون که باید کمتر باشد از بین می رود. در نتیجه بیضه ها داغ می شوند و روند تولید اسپرم مشکل می شود. از سوی دیگر ، خونی که در بیضه ها گردش می کند ، خون وریدی است. این خون حاوی اکسیژن و مواد مغذی کمتر و ضایعات بیشتری است که بر روند تولید اسپرم تأثیر می گذارد. به طور کلی ، واریکوسل در طول زمان تأثیر بیشتری بر عملکرد بیضه ها دارد. این بدان معنی است که می تواند با رشد بیضه برخورد کند ، به این معنی که رشد بیضه کاهش می یابد. وظیفه بیضه تولید هورمون و مایع منی است. هنگامی که تولید اسپرم مختل می شود ، به ویژه ، فرد می تواند نابارور شود.
واریکوسل چیست؟
ما دو نوع رگ در بدن داریم ، یکی شریان ها و دیگری رگ ها. رگها دارای باله هایی به نام باله های جعبه ای هستند که وظیفه جلوگیری از برگشت خون و هدایت سریع خون به قلب را بر عهده دارند.

هنگامی که دریچه های وریدی فرو می ریزند و عملکرد خود را از دست می دهند. خون باز نمی گردد و بیماری ظاهر می شود.
واریکوسل درجه 1
به آن واریکوسل خفیف نیز می گویند. در این نوع بیماری ، واریس قابل مشاهده نیست و پزشک باید آنها را از طریق معاینه فیزیکی تشخیص دهد. برای انجام آزمایش داپلر رنگی برای این نوع واریس بیضه رای دهید. ممکن است لازم باشد نفس خود را حبس کرده و فشار دهید.

واریکوسل درجه 2
رگهای واریسی هنوز به این میزان قابل مشاهده نیستند ، اما می توان با لمس بیضه ها روی رگها تأثیر گذاشت. این دسته از واریکوسل های بی وقفه در سونوگرافی نیز دیده می شود.

واریکوسل درجه 3
واریکوسل حاد یا درجه 3 واریکوسل درجه 3 که به واریکوسل شدید معروف است ، نیازی به معاینه فیزیکی ندارد و عروق به وضوح قابل مشاهده هستند.

عوارض بیماری واریکوسل
وجود وریدهای واریسی در بیضه ها باعث کوچک شدن ، افزایش دمای بیضه ها و تغییر عملکرد تولید اسپرم بیضه می شود. واریکوسل در 15 درصد از مردان جهان و واریکوسل در 40 درصد از افراد نابارور رخ می دهد.

در سال اول ازدواج ، 30 درصد از زوجین به طور طبیعی بدون فرزند هستند ، بنابراین باید آزمایش بذر برای تأیید زوج پس از چند سال اول ازدواج انجام شود. در این مطالعه ، مرد ابتدا باید دو بار با فاصله 1 تا 2 هفته آزمایش دانه انجام دهد. اگر مرد مشکلی ندارد ، همسرش باید معاینه شود.
درمان واریکوسل
واریکوسل اغلب بدون درمان رها می شود. درمان برای مردانی توصیه می شود که:

مشکلات باروری دارند
تلاش ها
بیضه چپ کندتر از راست رشد می کند.
روشهای پردازش
1- جراحی
1. جراحی باز: جراحی باز از طریق یک برش 1 اینچی انجام می شود. جراح برای مشاهده عروق خونی کوچک از ذره بین یا میکروسکوپ استفاده می کند. این عمل را می توان تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام داد. مزیت این روش حفظ شریان ها ، عروق لنفاوی و اعصاب است و میزان عود کمتر است (تقریباً 1 تا 2))

2. جراحی لاپاراسکوپی: عمل لاپاراسکوپی که شامل حفر حدود سه سوراخ در شکم و عبور گاز از شکم برای ایجاد فضای کار است. جراح بدن را از طریق یک دوربین مخصوص مشاهده می کند. این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. با این روش ، با این حال ، وجود دارد
اگر خاکشیر را نیم کوب کرده و همچنین بگذارید به اندازه ۵-۴ قلعه بجوشد ، اثر درمانی آن افزوده خواهد شد. این کار را بهتر است ۴-۳ ماه ادامه دهید.

2-افتیمون: یک روز درمیان ، یک قاشق غذاخوری افتیمون را در یک پارچه نخی ریخته چهار طرف آن را با حالتی مشابه استفاده از چای کیسه ای ، 30 بار داخل یک لیوان شیر که در حد جوش آمدن داغ شده است فرو برده در انتها ، پارچه را به لبه های لیوان فشار داده تا عصاره افتیمون کاملاً وارد شیر شود. سپس شیر را کمی شیرین و میل کنید. اگر با خوردن شیر مشکل دارید می توانید دارو را در آب جوش عصاره بگیرید.

3-دم نوش گل گاوزبان و سنبل طیب: یک قاشق غذاخوری گاوزبان ، حدودا همین مقدار سنبل طیب ، 5 عدد عناب (که با چنگال خراش داده شده است) یا یکی دو عدد لیمو امانی (سوراخ شده) را با دو لیوان آب روی شعله کم بجوشانید تا یک لیوان بماند. سپس صاف کرده و آن را شیرین کرده و سپس میل کنید. این دم نوش خوش طعم و خوش رنگ ، یک آرام بخش فوق العاده است که با همه مزاج ها سازگاری دارد.

4-سکنجبین: ۲ لیوان عسل ، ۲ لیوان عرق نعنا و لیوان سرکه انگور طبیعی را با هم مخلوط کنید و هر شب یک سوم لیوان آن را با دو سوم لیوان آب مخلوط و یک ساعت پس از شام ، تا سه چهار ماه میل کنید به
4-ماساژ درمانی
برای این کار ، هر شب ، روی کیسه بیضه ها و به خصوصی قسمت های بالای آن رابه مدت حداقل دو تا سه ماه ، با روغن بابونه (و اگر در صورت نبود با روغن کنجد و یا روغن زیتون یا مخلوطی از این دو) ماساژ بده
ماساژ را به آرامی انجام دهید و آن را تا وقتی که روغن کاملاً جذب پوست بیضه شود ادامه دهید.
این روغن مالی بر بر کمک به بهبود واریکوسل ، به خودی خود هم در افزایش کیفیت اسپرم بیشتر شده است.
5-درمان دارویی (تنها داروهای مفید)
1-قرص ونوویتال: قرص ونوویتال یک داروی گیاهی شامل عصاره شاه بلوط است که دارای خاصیت ضد انعقادی می باشد. این قرص با پیشرفت جریان برگشتی وریدی ، مانع از رسوب پروتئین ها در دیواره ی دریچه های لانه کبوتری می شود. با این حال قرص ونوویتال به تازگی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و استفاده از آن به عنوان درمان قطعی واریکوسل نهایی نشده است.

2-کلومنیس سیترات: مکانیسم تأثیر آن افزایش تحریک ترشح هورمون FSH از هیپوفیز می شود که جهت تحریک اسپرم سازی در مردان و از طرف جهت هدایت تخلیه تخلیه در زنانانی که عادت ماهانه شان مختل و نامنظم می توانم از آن استفاده کنم.

3-آمپول HCG: شامل هورمون LH و FSH بوده و لذت تزیق آنها باعث تحریک سلول های نطفه ساز جهت تولید اسپرم و تحریک تولید تستوسترون توسط هورمون LH می شود.

4-قرص بروموکریپتین: قرص بروموکریپتین باعث کاهش هورمون پرولاکتین شده و به بارور شدن فرد کمک می کند.

5-آمپول GNRH: در افرادی که در مغز و قسمت هیپوفیز تالاموس هورمون های تحریک کننده GNRH ترشح نمی شود و کمبود ندارند از این آمپول به عنوان تغییر تزریق و لذا باعث تحریک نطفه در مردان و تخمک گذاری در زن می شود.

6- مکمل دارو: ویتامین E ، مولتی ویتامین و آسپرین نیز جهت درمان باروری استفاده می شود.

6-روشهای درمانی طبق طب سنتی
بادکش گذاری: یک شب درمیان ، پایین کمر و زیر شکم را بادکش بگذارید و این کار را تا دو ماه ادامه دهید.
حجامت: بهتر است با مشورت فرد مجرب ، یک یا دو مرحله حجامت عام و یک مرحله حجامت پوبیس (عانه) برای فرد انجام شود.
زالو کردن: ۴-۳ نوبت زالو انداختن روی بیضه ، اولین واریکوسل را درمان کرد ، کیفیت اسپرم را بالا برد. این کار به قدری ساده است که در صورت ضرورت ، افزایش یافته ، خودشان نیز می توانند به این کار عمل کنند. در هر نوبت ، یک یا دو زالوی ریز تا متوسط ​​به ازای هر بیضه کافیست. بهتر است زالوها قسمت بالایی بیضه را بگیرند اما اگر چیز دیگری را هم گرفتار اشکالی ندارد.
رانندگی بعد از عمل واریکوسل
در این مورد اگر آمپول به کمر شما زده شد ، شما باید یک هفته استراحت کامل انجام دهید ؛ چون در مورد خود بی حسی نخواهید اگر زود به راه افتادید ادامه دهید باعث ایجاد یک سردرد شدید در شما می شود كه می توانید 1 تا 2 هفته در خانه خود نشینید.

بنابراین می توانید از رانندگی های کوتاه مدت استفاده کنید ولی اگر به مدت طولانی پشت ماشین هستید حتماً یک هفته صبر کنید تا بعد از عمل جراحی و به عروق سالم و تازه شما فشار وارد کنید ، سردرد کنید. برای درصد موفقیت عمل شما بالا رود ، تا 4 هفته بعد از عمل جراحی واریکوسل می توانید با خیال راحت رانندگی کنید.

درد بعد از عمل واریکوسل
این دردها طبیعی است و به این علت که بعد از عمل جراحی واریکوسل رگها را جدا کرده و به طبع یک مقدار از عروق لنفاوی بسته شده می شود. بعد از عمل دو اتفاق می افتد ؛ یکی ورم بیضه و یکی درد بیضه.

این دردها طبیعی است. برای کاهش درد پس از عمل واریکوسل سعی کنید یک هفته در خانه استراحت کنید. بار سنگین بر ندارید. زیاد روی پا نایستید. در زمان دستشویی زور نزنید ، شکم را نرم نگه دارید چون زور زدن باعث درد بیشتر می شود.
تشخیص واریکووسل گرید 2
اندازه در واریکوسل اهمیت دارد. به نظر بالینی واریکوسل های کوچک به طور کامل چندان چندانی ندارید ، اما موارد بزرگتر ممکن است مهم باشد. پزشکان واریکوسل را معمولاً با دو روش تشخیص فهمدهند: معاینه بالینی اسکروتوم (کیسه بیضه) و یا سونوگرافی. یک قانون مهم برای تشخیص دقیق واریکوسل گرید 2 آن است که بیمار ، هم در زمان معاینه بدنی و هم در زمان ارزیابی سونوگرافی ، در حالت ایستاده باشد. در حالت دراز کشیدن ، از جایی که فشار رو به پایین تر از جاذبه زمین بر واریکوسل های اسکیل شدید شده ، واریکوسل های جمع آوری شده (و بنابراین در زمان لمس و یا سونوگرافی کوچکتر به نظر شنرسند).

معاینه بالینی واریکوسل گرید 2
پزشک برای معاینه ، در حالتی که بیمار ایستاده است ، طناب منوی بالای بیضحران ، در کیسه بیضه را با دست معاینه داشت ، تا دید آیا در محل اتساع و گشادشدگی رگ ایجاد شده یا خیر. سپس ا
ز بیمار میخواهد که "مانور والسالوا" را انجام دهد (که آیا برای انجام این مانور فرد دهان خود را بسته و بینی خخود را گرفت و سپس سعی کرد بازدم انجام دهد) و این کار باعث افزایش فشار درون شکمی شد. به طور معمول اگر واریکوسلی وجود داشته باشد ، این افزایش فشار شکمی به شکل “یک پالس” (ضربان) یا برآمدگی ، در اطراف رگهای کیسه بیضه ، زیر انگشتان پزشکی که مشغول معاینه است حس می کند.

(شایان ذکر است که برخی اوقات ممکن است افراد خاصی در حین معاینه کیسه بیضه دچار سرگیجه یا احساس غش شده باشند. این مساله به دلیل ”پاسخ وازوواگال” بدن است - اساساً اعصاب پاراسمپاتیک موجود در کیسه بیضه فعال شده و باعث گشاد شدن رگهای پاها شده است. نوشیدن آب و گذاشتن یک حوله مرطوب خنک روی سر نیز مفید است.)
تشخیص واریکوسل گرید 2
چون این بیماری در حین آزمایش ناباروری یا معاینه روتین نمایان می شود ، پس هیچ گونه علامت و نشانه ای در فرد ایجاد نمی کند و فقط اورولوژ قادر است که این بیماری را تشخیص دهد. اما اگر در اسکروتوم احساس فشار یا درد به وجود داشته باشید حتما باید به اورولوژ مراجعه کنید و درمان را شروع کنید.

در بررسی روتین توسط پزشک معالج ، ممکن است توده غیرطبیعی کلاف شکلی در بالای بیضه وجود داشته باشد که پزشک با لمس کردنش وجود داشته باشد این بیماری را تشخیص دهد. برخی از مردم این توده را به صورت کیسه می خواهند از کرم احساس می کنند. چنانچه این توده بزرگ می شود ، پزشک معالج در حین ایستاده بودند که در آن لمس کردند و مشاهده کردند.

اگر واریکوسل کوچک باشد و با معاینه دست قابل تشخیص نباشد ، پزشک معالج از بیمار می خواهد چند ثانیه نفس عمیق بکشد و به پایین فشار ایجاد کند (مانور والسالوا یا همان حبس نفس)

عوارض جانبی واریکوسل گرید 2
تحلیل رفتن (آتروفی) بیضه
اختلال و ناهنجاری در عملکرد دریچه های وریدها
انباشته شدن خون در بیضه ها
ایجاد فشاربر وریدها
قرارگیری در معرض سموم درون خون
ناباروری
سرد شدن خون در شریان بیضه
افزایش درجه حرارت مناسب برای تولید مناسب اسپرم
عدم تولید اسپرم
مسدود کردن جریان عادی خون
درمان واریکوسل گرید ۲
بیشترین درمان واریکوسل درجه 2 جراحی میکروسکوپی (میکروسرجری) است. این عمل انجام می شود که واریکوسل باعث ایجاد ناراحتی شده و پزشک احتمال خطر ناباروری را تشخیص داده است. در این درمان برش کوچکی روی روی شکم یا بالای ران ایجاد شده و سپس با استفاده از بزرگنمایی از حلقه و ابزارهای جراحی وردهای آسیب دیده بسته شده می شود.

خونی که از این ورید ها عبور می کند به دیگر وریدهای سالم هدایت می شود. پس از این مراحل ، پزشک یک پانسمان کوچک ، روی محل برش قرار می دهد. این فرایند به واریکوسلکتومی نیز می تواند تبدیل شود.

این فرایند تحت بی حسی یا بیهوشی خفیف انجام می شود. در مرکز ما برش ها با استفاده از آخرین تکنیک میکروسکوپی انجام می شوند.

با استفاده از این روش ، بیمار دردی را احساس نکرده و خونریزی ، کمترین مقدار خود را خواهد داشت.





:: برچسب‌ها: واریکوسل گرید 2 ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: